Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Dans Le parent insaisissable et l'urgence d'écrire , Martine Delfos étudie la relation entre la perte prématurée d'un parent pendant la jeunesse des écrivains français et leur écriture. La perte prématurée d'un parent au cours de l'enfance ou de l'adolescence peut mener à la dépression, tout comme elle peut faire naître un grand fanatisme. Elle peut également faire éclore de grands talents littéraires. Dans sa recherche des écrivains français de 1550 à 1950, Martine Delfos à découvert que les trois quarts de ces écrivains ont subi la perte d'un père ou d'une mère pendant leur jeunesse. Pour presque les deux tiers, c'est une perte due à la mort d'un ou même des deux parents. La perte semble amener un grand fanatisme littéraire, une urgence d'écrire. Ce sujet n'a jamais été étudié chez les écrivains, ni chez les écrivains français ni non plus chez d'autres écrivains. Etant donnée l'ampleur des résultats, Martine Delfos suppose avoir à faire à un phénomène universel. C'est-à-dire qu'on peut s'attendre à un même résultat chez les écrivains néerlandais ou anglais par exemple. Ce qui frappe, c'est que cette perte survient souvent quand l'écrivain a sept ans. Cette donnée peut s'expliquer par le fait que le grand chagrin qui cherche à s'exprimer coïncide avec le moment où l'enfant fait connaissance avec un nouveau moyen d'expression: l'écriture. Pour étudier les traces d'une perte prématurée d'un parent dans l'oeuvre d'un écrivain, Martine Delfos a étudié l'oeuvre de quatre écrivains: Racine, Voltaire, Rimbaud en Zola. Il s'avère qu'il existe en effet des traces de la perte dans le sens que la représentation du parent décédé est sous-développée dans l'écriture. La perspective de la perte prématurée crée, en plus, la possibilité de jeter une toute nouvelle lumière sur deux énigmes importantes de la littérature française, c'est-à-dire le silence soudain de Racine et de Rimbaud.
Authors, French --- Bereavement in children --- Death in literature --- Death --- Psychology --- Psychological aspects
Choose an application
Choose an application
Devil in literature --- Death in literature --- Romanticism --- Diable dans la littérature --- Mort dans la littérature --- Romantisme
Choose an application
Autobiographical memory in literature --- Death in literature --- Ghosts in literature --- History in literature --- Literature and history --- Memory in literature --- History --- Hardy, Thomas, --- Poetic works.
Choose an application
Jeffrey Hammond's study takes an anthropological approach to the most popular form of poetry in early New England - the funeral elegy. Hammond reconstructs the historical, theological and cultural contexts of these poems to demonstrate how they responded to a specific process of mourning defined by Puritan views on death and grief. The elegies emerge, he argues not as 'poems' to be read and appreciated in a post-romantic sense, but as performative scripts that consoled readers by shaping their experience of loss in accordance with theological expectation. Read in the framework of their own time and place, the elegies shed light on the emotional dimension of Puritanism and the important role of ritual in Puritan culture. Hammond's book reassesses a body of poems whose importance on their own time has been obscured by almost total neglect in ours. It represents the first full-length study of its kind in English.
Elegiac poetry, American --- American poetry --- Literature and anthropology --- Christianity and literature --- Puritans --- Death in literature. --- Grief in literature. --- Literature and Christianity --- Literature --- Christian literature --- Anthropology and literature --- Anthropology --- American literature --- American elegiac poetry --- History and criticism. --- Puritan authors --- History. --- Intellectual life. --- Death in literature --- Grief in literature --- Puritan authors&delete& --- History and criticism --- History --- Intellectual life --- Arts and Humanities
Choose an application
Thematology --- Bereavement in literature --- Death in literature --- Deathbed words --- Dernières paroles --- Dood in de literatuur --- Dying words --- Laatste woorden --- Last words --- Mort dans la littérature --- Sterfte in de literatuur --- Authors --- Death --- Literature --- Themes, motives
Choose an application
Love in literature. --- Death in literature. --- Schnitzler, Arthur (1862-1931) --- Schnitzler, Arthur (1862-1931) --- Pulsion de mort --- Désir (philosophie) --- Amour --- Critique et interprétation --- Thèmes, motifs --- Dans la littérature --- Dans la littérature --- Dans la littérature --- Schnitzler, Arthur, --- Criticism and interpretation.
Choose an application
French literature --- Hell in literature --- Death in literature --- Littérature française --- Enfer dans la littérature --- Mort dans la littérature --- History and criticism --- History and criticism --- Histoire et critique --- Histoire et critique --- Rabelais, François,
Choose an application
Why are there so few "happily ever afters" in the Romantic period verse romance, why do so many poets utilize the romance and its parts to such devastating effect, and why is gender so often the first victim? This work investigates the prevalence and death in the poetic romances of the Della Cruscans, Coleridge, Keats, Mary Robinson, Felicia Hemans, Letitia Landon and Byron, and posits that understanding the romance and its violent tendencies is vital to understanding Romanticism itself.
Death in literature --- Della Cruscans (English writers) --- English poetry --- English poetry --- Love in literature --- Narrative poetry, English --- Romanticism --- Violence in literature --- History and criticism --- History and criticism --- History and criticism
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|